Skip to main content

මොලය සහ මනස හ`දුනා ගැනීම


මොලය සහ මනස ගැන වර්තමානයේ බහුලව කථාවට බ`දුන් වන මාතෘවක් වන අතර මෙය කිසිදා තර්ක විතර්කයෙන් හ`දුනා ගැනීමට නොහැකි වී ඇත්තේ මනස පරීක්ෂනාගාරයක් තුල හෝ වෙනයම් විද්‍යාත්මක ක‍්‍රමවේදයකින් සියයට සියයක් පෙන්වාදිය නොහැකි නිසාය. මනසක් ඇත යන්නට බටහිරින් ලැබෙන හො`දම නිදර්ශනය නම් මානසික වෛද්‍යවරු ලෙස වෛද්‍යවරු විශේෂයක් සිටීමයි. එසේම මොලය පිළිබ`දව සාකච්ඡුා කිරීමේදී මිනිස් මොලයක් පැහැදිලිව භෞතිකව දැකිය හැකි නිසා ආසන්න වශයෙන් බර ග්?ම් 1300-1400 පමණ බව කිව හැකිය. එසේම බිලියන 100ක පමණ ස්නායු ඇත. මොලයේ වම් පැත්තෙන් තාර්කික, විශ්ලේෂන, ගණිත ඥානය වැනි දේට උපකාර වන අතර දකුණු පැත්තෙන් සෞන්දර්යාත්මක, සහජ ඥාන, සංස්ලේෂන හා විෂයාත්මක වැනි දේ ස`දහා උපකාරී වේ. මෑත කාලයේ ලංකාවේ  එක්තරා රූපවාහානී නාලිකාවක මොලයේ වම් පැත්ත සෘන ලෙසත් එම පැත්තෙන් කටයුතු කිරීම අනවශ්‍ය, පුද්ගලයන්ට අහිතකර බවත් පවසනු ඇසින. එවැනි ප‍්‍රසිද්ධ ප‍්‍රකාශ ම`ගින් සාමාන්‍ය ජනතාවට සිදුවන හානිය පිළිබ`දව කිසිම ආකාරයක නිවැරදි කිරීමක් මේ වන තෙක් දක්නට නොලැබුණි. මිනිසාගේ මොලයේ වම් පෙදෙස ක‍්‍රියාත්මක නොවන්නේ නම් අද අපට ගණකාධිකාරීන්, නීතීඥයින් වැනි පුද්ගලයින් දැකිය නොහැකි වීමට ඉඩ තිබුණි.



 විශේෂයෙන් ශ‍්‍රී ලංකාව තුල බුදුදහම අදහන්නන් වැඩි වශයෙන් සිටිති. ඊට අමතරව හින්දු ආගම අදහන්නන්ද සිටිති. මීට අමතරව මෙකී ආගම් දෙකම මිශ‍්‍රව අදහන්නන් ද බොහෝය. එවැනි පසුබිමක  මනසේ ස්වභාවය පැහැදිලි කිරීමට උත්සාහ ගැනීම හා ඒ 
පිළිබ`දව නිෂ්ඵල සංවාද ඇති කිරීම හා ඒවාට සහභාගි වීම තරම් තවත් විහි`ඵවක් නැත. මොලය ගැන පත පොත හා විවිධ රූපමය සාධක අනුව උගෙන ගත හැක. එයට අවශ්‍ය වන්නේ භාෂාව සහ උගත්කමය. මනසෙහි ස්වභාවය හා ක‍්‍රියාකාරිත්වය ගැන උගැන්වීමට තව කෙනෙකුට නොහැකි වන අතර මූලික හ`දුන්වාදීමක් නැතිනම් කමටහනක් පමණක් තවත් කෙනෙකුට දිය හැක. එසේම අධ්‍යාත්මික ඥානය උපයෝගී කරගනිමින් ස්වයං අවබෝධය ලබා ගැනීමට නම් උසස් බුද්ධියක් අවශ්‍ය වේ. බුද්ධිය දියුණු කිරීම සමහර ආචාර්ය, මහාචාර්යවරුන්ටද අපහසු බව මෑත කාලයේ කෙරුණ ලබන සංවාද වලදී දක්නට හැකි විය. අද ලෝකයේ ශාරීරික අවයව මංකොල්ල කන පරිසරයක මනස පිහිටා ඇති ස්ථානය හෝ මනස ක‍්‍රියාත්මක වන ආකාරය දැනගැන්මට හැකි වුවහොත් ඇතිවන තත්වය කෙතරම් භයානක දැයි සිතීමට පවා නොහැක. එම නිසා මනස පිලිබ`ද  ගවේෂනය කරන්නන්ට කල යුතු එකම පිලියම අනුනට අභියෝග කිරීම වෙනුවට අධ්‍යාත්මික ප‍්‍රවේශයකින් මනසේ ක‍්‍රියානාරිත්වය අධ්‍යයනය කිරීමයි. එසේම තම බුද්ධිය මෙහෙයවා ලබා ගන්නා ප‍්‍රඥාමය දැනුම කිසි විටකත් මානව ප‍්‍රජාවේ පරිහානියට නොයොදවයි. මේ ස`දහා  විවිධ ක‍්‍රමශිල්ප  බුදු දහමේ හා හින්දු දහමේ පැහැදිලි කොට ඇත. අනෙකුත් ආගම් වලද මෙවැනි ක‍්‍රම නොතිබේ යයි ස්ථිරව කිව නොහැක.  නොපෙනෙන මනස පිළිබ`ද විද්‍යාවෙන් වාද කිරීමේදී උගතුන් සැලකිලිමත් විය යුත්තේ විද්‍යාව තවමත් අසම්පූර්ණව තිබීම නිසාය. උදාහරණයක් ලෙස මේ ලෝකයේ ගුරුත්වාකර්ෂන බලය මිනිසා සොයාගැනීමට පෙර සිටද තිබුණි. මානවයා මේ පිළිබ`දව දැනගත් විට එය නව සොයා ගැනීමක් ලෙස ප‍්‍රසිද්ධ විය. බුදුන්වහන්සේ වසර 2550කට පෙර ජීවීන් බිහිවන ආකාර සතරක් දේශණා කර ඇත. ඒ අණ්ඩජ, ජලාබුජ, සංසේචජ,  ඕපපාතික යනුවෙනි. නමුත් කලකට පෙර විද්‍යාවෙන් පිලිගෙන තිබුනේ මින් අණ්ඩජ සහ ජලාබුජ යන ක‍්‍රමවේද දෙක පමණි. පසුකාලීනව සංසේචජ ක‍්‍රමය විද්‍යාත්මකව සොයාගත් පසු එයද පිලිගැනීමට ලක්වුනි. ඉන් පෙනී යන්නේ විද්‍යාවවෙන් සොයා ගැනීමට පෙර විද්‍යාඥයින් ප‍්‍රතික්ෂේප කලද සංසේචජ ක‍්‍රමය කලින් පැවති බවයි. තවමත්  ඕපපාතික ජීවීන් විද්‍යාවෙන් සොයා නොගැනුනද අනාගතයේ දිනක එයද තහවුරු වනු ඇත. නමුත් නූතන විද්‍යාව සම්පූර්ණ වීමට තව බොහෝ කල් ගතවනු ඇත. විද්‍යඥයින් මෙම සොයා ගැනීම් තහවුරු කරනතෙක් බලා නොසිට මනසේ ක‍්‍රියාකාරිත්වය අවබෝධ කරගැනීමට ඔබටද පු`ඵවන. ඒ  ස`දහා කල යුත්තේ බුදුදහමට අනුව නම් පන්සිල් රැුකීමයි.  නමුත් මෙය ආරම්භයේදී එතරම් පහසු කාර්යක් නොවේ. මෙම පංච සීලය රැුකීමේදී සමාධිය ක‍්‍රමක් ක‍්‍රමයෙන් ගොඩ නැගෙනු ඇත. සමාධිය ගොඩනගා ගත් විට ප‍්‍රඥාව පහල වනු ඇත. එවිට අනෙක් විද්වතුන් සම`ග වාදයට නොයා තමනටම මනසේ ක‍්‍රියාකාරිත්වය, මනසේ විශ්මිත බලය දැක ගත හැකි වනු ඇත. නමුත් එවැනි බලයක් ශක්තියක් ලද පුද්ගලයකු වෙනත් අය සම`ග තර්ක විතර්ක වලට යොමු නොවී  සියල්ල දෙස අවබෝධයෙන් හා උපේක්ෂාවෙන් බලා සිටිනු ඇත.
(16/02/2013*


Comments

Popular posts from this blog

රටක සංවර්ධනය හා ආකල්පමය වෙනස

රටක සංවර්ධනයට එම රටේ ජනතාවගේ ආකල්ප වල බලපෑම සෘජුවම බලපායි. දියුණු රටක සහ දියුණු වෙමින් පවතින රටක ජනතාවගේ සිතුම් පැතුම් අධ්‍යයනය කිරීමෙන් මේ බව මනාව අවබෝධ කරගත හැක. දියුණු රටවල මිනිසුන් තම ජාතියට දක්වන ගෞරවය, ජාතියක් වශයෙන් තම රටට දක්වන සහයෝගය ඉතා උසස්ය. ධනවත් රටවල් විසින් අනෙකුත් රටවල හා පවතින යුද්ධයේදී තම ජනයා විරෝධතාවය ප‍්‍රකාශ වන්නේ ඉතා සු`ඵ වශයෙනි. එම විරෝධතාවයට ප‍්‍රසිද්ධිය ලැබෙන්නේද මාධ්‍යයන්ගෙන් ඊටත් වඩා සු`ඵ වශයෙනි. ඇමරිකාවට සිදුවූ 2001 සැප්තැම්බර් 11 ත‍්‍රස්ත ප‍්‍රහාරය පිළිබ`ද සිහි කිරීමේදී කිසිවිට එම ප‍්‍රහාරයේ දර්ශන ප‍්‍රදර්ශනය කිරීමෙන් වැලකී සිටීමට එම රාජ්‍යයන් කටයුතු කලද අප සුනාමි ඛේදවාචකය සිදුවී වසර 10කට ආසන්න වුවද අප තවමත් එම සිදුවීම් ප‍්‍රදර්ශනය කරමින් අතීතය ආවර්ජනය කරමින් සිටී. මෙවන් ප‍්‍රදර්ශන තුලින් ජනතාව නිශේධනාත්මක ආකල්ප වලට හුරු කරවන අතර රටක් ලබන ජයග‍්‍රහන ප‍්‍රදර්ශනය තුලින් ජනතාව ධනාත්මක ආකල්ප වලට හුරු වෙනු ඇත. ආකල්ප පහසුවෙන් වෙනස් කල නොහැක. එයට හේතුව ආකල්ප අධ්‍යාපනය, ජීවත් වන සමාජය තුලින්, දෙමාපියන්ගෙන් සහ ජානමය සාධක මත ගොඩනැගෙන නිසාය. සමාජයක් යහපත් ආකල්ප වලින් ...

ළමා හිංසනයෙන් තොර රටක්

ඔක්තෝබර් 01 ජාත්‍යන්තර ළමා හා වැඩිහිටි දිනයයි. එය ලෝකයේ අනෙක් රටවල් හා හරි හරියට සංකේතාත්මකව සැමරීමට අපද සූදානම් වී සිටිමු. දින 365 න් එක් දිනයක මහා උළෙලක වැඩිහිටි ප්‍රභූන් රැසක් මහා ධනස්කන්ධයක් වැය කොට මහා ශ්‍රවණාගරයක දරුවන් අතලොස්සක් රැස්කර පාට තොප්පියකින් වර්ණවත් ටී ෂර්ට් එකක් අන්ඳවා බත් පැකැට්ටුවක රස බලද්දී , රූපවාහිනියෙන් එය සජීවීව විකාශනය කරන්නේ මු ` ඵ ලොවට දැක ගැනීමටය. මේ අතර අසරණ දරුවෝ තවත් දස දහස්ගණනක් හව්හරනක් නොමැතිව ළමා නිවාසයේ රූපවාහිනියෙන්  රාජ්‍ය සහ රාජ්‍ය නොවන , ප්‍රභූන්ට පමණක් සුන්දර වූ ඒ දිනය අපේක්ෂාවෙන් තොරව බලාසිටිති. වැඩ සටහන අවසන් වූ දරුවන් බස් රථයෙන් නැවතත් සුපුරුදු නිවාසගත වන අතර , ප්‍රභූන් අභිමානයෙන් යුතුව තවත් උත්සවයක් කරා පරිවාර සේනා සමඟ විරාජමාන වන්නේ එය තවත් එක් දිනයක් පමණක් ලෙස සලකාය. මෙම සිදුවීම පසුගිය සෑම වසරකදී මෙන්ම මෙවරද අනාගතයේදීද එලෙසම සිදු වනු ඇත. මෙවන් සැමරීමක් සිදු කළ පමණින් ළමා හිංසනය රටෙන් තුරන් කළ හැකිද ? එය දරුවන් වෙනුවෙන් සිදු කෙරෙන අපේ යුතුකමද ? ළමා හිංසනයෙන් තොර රටක් වෙනුවෙන් අප රටට නිශ්චිත වැඩ පිළිවෙලක් ඇත්ද ? ළමා හිංසනයට එරෙහිව ...

අද පාසලට ලිංගික අධ්‍යාපනය සහ හෙට LGBTQ+

ශ්‍රී ලංකාවේ ජනතාව කොතරම් උගත්කමක්, වත්පොහොසත්කමක්, පවුල් පසුබිමක් අත්දැකීම් තිබුණද චන්දදායකයෙකු ලෙස චන්දය භාවිතා කිරීමේදී ලාංකික ජනතාව හැසිරී තිබෙන ආකාරයනම් ගෝත්‍රික මානසිකත්වයෙන් බව පෙනෙන්නට ඇත.  අතීත ලංකාවේ සිටියේ උගතුන්ට වඩා නිදහස් බුද්ධිමතුන්ය. ගොවිකම, වෙදකම, පෙදරේරුකම කුමන රැකියාවක නිරත වුවද ආගම, ක්‍රීඩාව, සෞන්දර්යය, කලාව වැනි විෂයයන් ගැන අවබෝධයක් රසවිඳීමක නිදහස පොහොසත්කම ඔවුන් සතුව තිබුණි.  එදා ලැජ්ජාව බයට ලොකු වටිනාකමක් විය. වර්තමානයේ රැකියාවම අරමුණු කරගත් අධ්‍යාපන ක්‍රමවේද නිසා තමා හැදෑරූ විෂයයට පරිබාහිර දැනුමකට ගවේශනයකට කාල වේලාවක් නොමැතිකම නිසා වත්මන් ලාංකිකයා සංවේදී බවින් මිදී බාහිරින් ආරෝපනය වන රොබෝවරයෙක් වී ඇත. අද උගතාට ආගමක් දර්ශනයක් ගැන විශ්වාසයක් අවබෝධයක් නැත. සාහිත්‍ය කලාව ගැන රසයක් නැත. පොතක් පතක් කියවන්නට නාට්‍යයක් බලන්නට වෙලාවක් නැත. ආගමික පූජකවරයා පවා මුදල ප්‍රසිද්ධිය පසුපස හඹායාම මිස අධ්‍යාත්මික සංවර්ධනයක් දකින්නට නැත.  එම නිසා මිත්‍යාවෙන් මු`ඵ මහත් සමාජයම වෙලාගෙන ඇත. එවන් පසුබිමක ලංකාවේ දරුවන්ට ලිංගික අධ්‍යාපනයේ වැදගත්කම පිළිබඳව ඇතිවී ඇති කති...