Skip to main content

බණ කියන රටක්....බණ අහන රටක්...යුධ බිමක් උනේ කෙලෙසා.....

බණ කියන රටක්....බණ අහන රටක්...යුධ බිමක් උනේ කෙලෙසා.....කියල විශාරද එඞ්වඞ් ජයකොඩි මහතාගේ සින්දුවක් මේ ල`ගදී ගුවන් විදුලියේ ප‍්‍රචාරය වුනා. මේ අතර තරුණයෙක් නාට්‍යයක ටිකට් පොතක් අරගෙන අපේ ගෙදර දොරට තට්ටු කරනවා. සාමාන්‍යයෙන් දිනකට එන මෙවැන්නන් ගණන සාක්කුවට දරා ගන්න බැරි අවස්ථාත් තියෙන නිසාත්, නාට්‍ය බැලීමට උනන්දුවක් නොමැති කම නිසාත් දොර විවෘත කල සැනින් අවශ්‍ය නැති බව පැවසුවත් එම තරුණයා ආධාරයක් වශයෙන් ටිකට් පතක් ගන්න යැයි නැවත ආයාචනය කලේය. එහිදී මා හට ටිකට් පතක් ගැනීමට සිත්වූයේ මගේ අවශ්‍යතාවය නොව මේ හෙම්බත් වී සිටින තරුණයාගේ අවශ්‍යතාවයටය. ඒ නාට්‍ය කරුවන්ගේ ශෝකාන්තය එකල අපේ අසල්වැසියෙකු වූ සුගතපාල සිල්වා ශූරීන් ගෙන් දැක ඇති නිසාමය. 
මෙසේ ටිකට් පත විකුනා යන තරුණයාට මා නිකමට මෙන් ඔබලාගේ නාට්‍ය වලට රටේ විනාශ වෙමින් යන සාර ධර්ම වලටද දෙබසක් එකතු කරන්න බැරිදැයි ඇසීය. පුදුමයකට මෙන් ඒ හෙම්බත් වී සිටි විඩාබර තරුණයා යන ගමන නතර කොට නැවත හැරී එසේ කලොත් නාට්‍යය දේශපාලන මුහුණුවරක් ගන්නා බවද නමුත් රටේ පවතින වාතාවරණය කනගාටුදායක බවද අපට කල හැකි දෙයක් නැතැයිද ඉතා ශෝකීය හ`ඩකින් තෙපලීය. මේ වචනයත් සම`ග මේ තරුණයාගේ කටහ`ඩ ටිකක් ප‍්‍රාණවත් වුවත් වෙහෙසුන සිරුරට මගේ නිවසේ බිත්තියේ පිහිට අවශ්‍ය බව ඔහු උරහිස බිත්තියට හේත්තු කර ගැනීමෙන් පෙනින. මිළ මුදලින් පමනක් නොව සෑම කෙනෙකුටම තම රට වෙනුවෙන් තමන්ගේ හැකියාවෙන් යමක් කල හැකි ආකාරය ඔහුට පෙන්වා දීමත් සම`ග මොහුට අවශ්‍ය වූයේ වතුර වීදුරුවකි.  අහේතුක සිතුවිලි ඉවත් කර අභිපේ‍්‍රරණය කිරීම යනු එයයි. (මෙය මනඃකල්පිත ප‍්‍රබන්ධයක් නොව පුද්ගලයෙකුගේ මනස අවධි කල විට ගත ප‍්‍රාණවත් වන අයුරු එනම් සිත සහ ගත අතර ඇති සහ සම්බන්ධතාවය මනෝ විද්‍යාත්මකව පෙන්වා දීමකි.* එක හුස්මට වතුර වීදුරුව අවසන් කල දුශ්කර මොනරාගල ගමෙන් රැුකියාවක් සොයා කොළඹට පැමිණි මේ තරුණයා විවිධ ප‍්‍රශ්න අසමින් ඔහුගේ අත්දැකීම් පවසමින් බොහෝ කරුනු කාරණා මගෙන් විමසන්නට විය.
ඒ කතා බහින් ඔහුගේ සාමාන්‍ය දැනීම සමාජ අවබෝධය උසස් මට්ටමක පවතින බව ප‍්‍රත්‍යක්ෂ විය. එසේම ඉච්ඡුාභංගත්වයක්ද ඔහු ගේ කතා බහින් දිස්විය. මොහු නගා සිට වියහැකි පුද්ගලයෙකැයි පෙණුන නිසා ඔහු නිවස ඇතුලට කැ`දවා ඉ`ද ගැනීමට සැලස් වීීය. ඔහුට මුලින්ම පෙන්වා දුන්නේ නාට්‍යයක් රස වි`දීමට රසාඥතා ඥාණයක් නැති ජන සමාජයක ඔබ කරන්නේ ඔ`ඵ නැති මිනිසුන්ට තොප්පි විකිනීමක් කිරීමට ගන්නා අසාර්ථක උත්සාහයක් ලෙසයි. නාට්‍යකරුවකු වීමට නම් නාට්‍යයක් රස වි`දීමට හැකි පරිසරයක් මුලින්ම නිර්මාණය කල යුතු බව වටහා දුනි.  මා ඔහුට අනාගතය පිළිබ`දව බලාපොරොත්තු ඇති කලේය. මේ වන විට වෘත්තීය මනෝ උපදේශනයක්, මාර්ගෝපදේශනයක් එසේත් නැතිනම් මොල විරේඛයක් සිදු කරන බව ඔහු නොදැන සිටියේය. මේ වන විට දිනකට ටිකට් පත් කීපයක් විකුනා මාසෙ අන්තිමට කීයක් හරි වියදමට සොයා ගැනීමේ අභිලාෂයේ සිට තම නිවසේ සිට ස්වයං රැුකියාවකින් ජීවිකාව ගෙන යාම දක්වා වෙනස් වී ඇත. ගතවූයේ පැය භාගයක පමණ කාලයකි. දැන් ඔහු විසින්ම ඔහුට ගැලපෙන, තම ගමට ගැලපෙන රැුකියාවක් එනම් හ`දුන්කූරු නිෂ්පාදනය කෙරෙහි අදහසක් ඇති කර ගෙන තිබුණි. ඒ ස`දහා අවශ්‍ය අමු ද්‍රව්‍ය, උපකරන පිළිබ`ද, තාක්ෂන දැනුම මොහුගේ දෙවන අභියෝගය විය. ඔහුගේ වාසනාවකට මීට මාස ගනනකට පෙර ඒ පිළිබ`ද තොරතුරු වෙනත් අයෙකුගෙන් මා වෙත ලැබී තිබුණි. 

පැයකට පෙර අනාගත බලාපොරොත්තු රහිතව සිටි විඩාබර තරුණයා දැන් ඉතා ආත්ම අභිමානයෙන් යුතුව මා ඉදිරියේ සිටී. එය නොවෙයි ආශ්චර්යය. දැන් ඔහුට අවශ්‍ය ජීවිතය තනියම ජයගන්න නොවේ. තම ගම් ප‍්‍රදේශයත් දියුණු කිරීම ස`දහා දැනුවත් කිරීමේ වැඩ සටහන් ටිකක් අපි කරමුදැයි මගෙන් විමසීම මා ලද ජයග‍්‍රහනයයි. ඒ මා ගත කල කාලය ඵලදායී ජාතික මෙහෙවරක් යයි හැ`ගුන නිසාය. එම නිසා මා රනවිරුවා ස`ගරාවට සහ වෙනත් ලියූ ලිපි කීපයක් අඩංගු පොතක්ද කියවීම ස`දහා මේ නොහ`දුනන තරුණයාට පරිත්‍යාග කලෙමි. ශිෂ්‍යයා සූදානම් වන විට ගුරුවරයා නිතැතින්ම ලැබෙනවාය යන පුරාණ කියමනක් ඇත. මේ එවැනි අවස්ථාවක් විය හැක. නමුත් මෙවැනි මානසික පිබිදිමකින් නැවතත් මාසයක් වැනි කාලයක් ඇතුලත ඔහුට නැවතත් උපදේශනයක්, බලාපොරොත්තු ඇති කිරීමක් නොකලහොත් ඔහු සුපුරුදු රැුකියාවටම යොමු විය හැක. ඒ දැනට පවතින සමාජ ක‍්‍රමයට අනුව පුද්ගලයා යාන්ත‍්‍රික වී අවශ්‍ය විවේක බුද්ධිය නොමැති වීමයි.
ඉහත තරුණයාටද මනා අවබෝධයක් දැනුමක් තිබුනද ඔහුට නිදහසේ සිතීමට අවශ්‍ය පරිසරයක් නොතිබීම හේතුවෙන් ඔහු යායුතු නිවැරදි ගමන පිළිබ`දව ඔහුට වැටහීමක් නොතිබිණ. මා තුලින් සිදුවූයේ ඔහු තුල තිබූ විභව ශක්තීන් ඔහුටම පෙන්වා දීම, වටහා දීම පමණි. මෙවැනි වෘත්තීය උපදේශන සේවා අද රටට කාලීන අවශ්‍යතාවයකි. එහෙත් අවාසනාවකට දේශපාලනයේ සිට ආගම දක්වා වානිජීකරණය වූ රටක් තුල ජනතා අභිවෘද්ධිය මුවාවෙන් ජාතිවාදී, දේශපාලන, ආගම්වාදී, රාජ්‍ය නොවන වැනි විවිධ සංවිධාන, අසරණභාවයට පත් වූවන් ගෙන්ද ඊට අමතරව ධනාත්මක චින්තක, පෞරුෂ වර්ධනය වැනි ධනාත්මක තේමාවන් ගෙන් කෙරෙනා එක් දින වැඩමු`ඵ පවත්වා සූරා කෑම, ප‍්‍රමිතියෙන් තොර පොත්-පත් ජාවාරම නිසා රටේ තරුණ තරුණියෝද, රටේ අනාගතයද අන්දමන්ද වී ඇත. 
තරුණ තරුණියන්ගේ ක‍්‍රියා කලාපයන්ට බැන වදින වැඩිහිටියෝ මේ සමාජ ව්‍යවසනයට සෘජුවම වගකිව යුතු බව පිළිගැනීමට මැලි වීම, සමාජ ප‍්‍රගමනයට ජාතික සැලසුම් නොමැති නිසා තව තවත් සමජ පරිහානිය වලක්වා ගත නොහැක. බණ කියන රටක්...........බණ අහන රටක්...........යුධ බිමක් උනේ කෙලෙසා.....කියල දැන් ඔබටම තේරෙනවා ඇති. (20 මාර්තු 2015)


Comments

Popular posts from this blog

රටක සංවර්ධනය හා ආකල්පමය වෙනස

රටක සංවර්ධනයට එම රටේ ජනතාවගේ ආකල්ප වල බලපෑම සෘජුවම බලපායි. දියුණු රටක සහ දියුණු වෙමින් පවතින රටක ජනතාවගේ සිතුම් පැතුම් අධ්‍යයනය කිරීමෙන් මේ බව මනාව අවබෝධ කරගත හැක. දියුණු රටවල මිනිසුන් තම ජාතියට දක්වන ගෞරවය, ජාතියක් වශයෙන් තම රටට දක්වන සහයෝගය ඉතා උසස්ය. ධනවත් රටවල් විසින් අනෙකුත් රටවල හා පවතින යුද්ධයේදී තම ජනයා විරෝධතාවය ප‍්‍රකාශ වන්නේ ඉතා සු`ඵ වශයෙනි. එම විරෝධතාවයට ප‍්‍රසිද්ධිය ලැබෙන්නේද මාධ්‍යයන්ගෙන් ඊටත් වඩා සු`ඵ වශයෙනි. ඇමරිකාවට සිදුවූ 2001 සැප්තැම්බර් 11 ත‍්‍රස්ත ප‍්‍රහාරය පිළිබ`ද සිහි කිරීමේදී කිසිවිට එම ප‍්‍රහාරයේ දර්ශන ප‍්‍රදර්ශනය කිරීමෙන් වැලකී සිටීමට එම රාජ්‍යයන් කටයුතු කලද අප සුනාමි ඛේදවාචකය සිදුවී වසර 10කට ආසන්න වුවද අප තවමත් එම සිදුවීම් ප‍්‍රදර්ශනය කරමින් අතීතය ආවර්ජනය කරමින් සිටී. මෙවන් ප‍්‍රදර්ශන තුලින් ජනතාව නිශේධනාත්මක ආකල්ප වලට හුරු කරවන අතර රටක් ලබන ජයග‍්‍රහන ප‍්‍රදර්ශනය තුලින් ජනතාව ධනාත්මක ආකල්ප වලට හුරු වෙනු ඇත. ආකල්ප පහසුවෙන් වෙනස් කල නොහැක. එයට හේතුව ආකල්ප අධ්‍යාපනය, ජීවත් වන සමාජය තුලින්, දෙමාපියන්ගෙන් සහ ජානමය සාධක මත ගොඩනැගෙන නිසාය. සමාජයක් යහපත් ආකල්ප වලින් ...

ළමා හිංසනයෙන් තොර රටක්

ඔක්තෝබර් 01 ජාත්‍යන්තර ළමා හා වැඩිහිටි දිනයයි. එය ලෝකයේ අනෙක් රටවල් හා හරි හරියට සංකේතාත්මකව සැමරීමට අපද සූදානම් වී සිටිමු. දින 365 න් එක් දිනයක මහා උළෙලක වැඩිහිටි ප්‍රභූන් රැසක් මහා ධනස්කන්ධයක් වැය කොට මහා ශ්‍රවණාගරයක දරුවන් අතලොස්සක් රැස්කර පාට තොප්පියකින් වර්ණවත් ටී ෂර්ට් එකක් අන්ඳවා බත් පැකැට්ටුවක රස බලද්දී , රූපවාහිනියෙන් එය සජීවීව විකාශනය කරන්නේ මු ` ඵ ලොවට දැක ගැනීමටය. මේ අතර අසරණ දරුවෝ තවත් දස දහස්ගණනක් හව්හරනක් නොමැතිව ළමා නිවාසයේ රූපවාහිනියෙන්  රාජ්‍ය සහ රාජ්‍ය නොවන , ප්‍රභූන්ට පමණක් සුන්දර වූ ඒ දිනය අපේක්ෂාවෙන් තොරව බලාසිටිති. වැඩ සටහන අවසන් වූ දරුවන් බස් රථයෙන් නැවතත් සුපුරුදු නිවාසගත වන අතර , ප්‍රභූන් අභිමානයෙන් යුතුව තවත් උත්සවයක් කරා පරිවාර සේනා සමඟ විරාජමාන වන්නේ එය තවත් එක් දිනයක් පමණක් ලෙස සලකාය. මෙම සිදුවීම පසුගිය සෑම වසරකදී මෙන්ම මෙවරද අනාගතයේදීද එලෙසම සිදු වනු ඇත. මෙවන් සැමරීමක් සිදු කළ පමණින් ළමා හිංසනය රටෙන් තුරන් කළ හැකිද ? එය දරුවන් වෙනුවෙන් සිදු කෙරෙන අපේ යුතුකමද ? ළමා හිංසනයෙන් තොර රටක් වෙනුවෙන් අප රටට නිශ්චිත වැඩ පිළිවෙලක් ඇත්ද ? ළමා හිංසනයට එරෙහිව ...

අද පාසලට ලිංගික අධ්‍යාපනය සහ හෙට LGBTQ+

ශ්‍රී ලංකාවේ ජනතාව කොතරම් උගත්කමක්, වත්පොහොසත්කමක්, පවුල් පසුබිමක් අත්දැකීම් තිබුණද චන්දදායකයෙකු ලෙස චන්දය භාවිතා කිරීමේදී ලාංකික ජනතාව හැසිරී තිබෙන ආකාරයනම් ගෝත්‍රික මානසිකත්වයෙන් බව පෙනෙන්නට ඇත.  අතීත ලංකාවේ සිටියේ උගතුන්ට වඩා නිදහස් බුද්ධිමතුන්ය. ගොවිකම, වෙදකම, පෙදරේරුකම කුමන රැකියාවක නිරත වුවද ආගම, ක්‍රීඩාව, සෞන්දර්යය, කලාව වැනි විෂයයන් ගැන අවබෝධයක් රසවිඳීමක නිදහස පොහොසත්කම ඔවුන් සතුව තිබුණි.  එදා ලැජ්ජාව බයට ලොකු වටිනාකමක් විය. වර්තමානයේ රැකියාවම අරමුණු කරගත් අධ්‍යාපන ක්‍රමවේද නිසා තමා හැදෑරූ විෂයයට පරිබාහිර දැනුමකට ගවේශනයකට කාල වේලාවක් නොමැතිකම නිසා වත්මන් ලාංකිකයා සංවේදී බවින් මිදී බාහිරින් ආරෝපනය වන රොබෝවරයෙක් වී ඇත. අද උගතාට ආගමක් දර්ශනයක් ගැන විශ්වාසයක් අවබෝධයක් නැත. සාහිත්‍ය කලාව ගැන රසයක් නැත. පොතක් පතක් කියවන්නට නාට්‍යයක් බලන්නට වෙලාවක් නැත. ආගමික පූජකවරයා පවා මුදල ප්‍රසිද්ධිය පසුපස හඹායාම මිස අධ්‍යාත්මික සංවර්ධනයක් දකින්නට නැත.  එම නිසා මිත්‍යාවෙන් මු`ඵ මහත් සමාජයම වෙලාගෙන ඇත. එවන් පසුබිමක ලංකාවේ දරුවන්ට ලිංගික අධ්‍යාපනයේ වැදගත්කම පිළිබඳව ඇතිවී ඇති කති...